آموزش

معرفی dns آدرس ۱.۱.۱.۱

آدرس ایپی های ۸.۸.۸.۸ و ۴.۲.۲.۴ IP سرور های گوگل هستند که همیشه آنلاین هستند و برای تست ارتباط با اینترنت استفاده میشود.

cloudflare یک سیستم است که ماموریت آن ایجاد بستر مناسب در اینترنت است و  این شرکت موفق به ارائه سرویس DNS با آدرس ۱.۱.۱.۱ شده است . مهمترین وظیفه DNS تبدیل سرویس نام به آی پی و بالعکس میباشد.

با ارائه این سرویس یک سرویس جهانی با سرعت و امنیت بالاتر و بر پایه حریم خصوصی، به زیرساخت اینترنت، کمک زیادی میکند. سرویس DNS 1.1.1.1 برای سرتاسر دنیا قابل دسترس است.
این اولین سرویس شرکت Cloudflare میباشد.

آنها از دو آدرس IP ورژن ۴  به منظور تبدیل نام استفاده می کنند: ۱.۱.۱.۱ و ۱.۰.۰.۱ که این دو آدرس بسیار ساده بوده و قابل حفظ است. شما می توانید با مراجعه به اینجا، اطلاعات بیشتری را بدست آورید

سرور DNS آدرس ۱.۱.۱.۱ توسط شبکه جهانی Cloudflare به کار گرفته شده است. این شبکه به وسیله ۱۵۱ دیتاسنتر در کل دنیا قابل دسترس میباشد.

اهداف برای سرور DNS با آدرس ۱.۱.۱.۱؛ سریعترین DNS

اهداف Cloudflare برای راه اندازی سرور جهانی DNS، واضح است: آنها تصمیم به راه اندازی سریع ترین سرور DNS را دارند. درصورتیکه هدف دیگر آنها افزایش محافظت از حریم شخصی برای مشترکین اینترنت است. برای افزایش سرعت اینترنت، آنها تعداد زیادی دیتاسنتر در سراسر دنیا برای کاهش زمان تاخیر برای دسترسی بهتر مشترکین اینترنت به محتوا ایجاد کردند. هدف آنها این است که کل کاربران، زیر ۱۰ میلی ثانیه با یکی از سرور ها دسترسی داشته باشند.

شبکه بزرگ و سریع کلود فلر برای سرویس دهی همه پروتکل ها ساخته شده است و ادعا دارد که در حال حاضر، سریع ترین سرور توزیع کننده خدمات DNS را در اینترنت دارند، امکانی که بیشتر مشترکین اینترنت را در بر گرفته است. اقدام بعدی ، ارائه‌ی سرویس Reverse DNS  سریع تر برای مشترکین بود. سرورهای آنها که عملیات تبدیل نام بازگشتی را انجام می دهند، دارای مزیت مجاورت با سرورهای معتبر و اصلی نگاشت نام هستند که این منجر به جستجو و تبدیل نام سریع تر برای تمامی نام های دامنه می شود.

ویژگی و شاخصه DNSSEC، کلیت و یکپارچگی داده میان یک سرور DNS و یک سرور اصلی و معتبر را تأمین می کند، اما آن از حریم خصوصی محافظت نمی کند. سرویس  DNS آدرس ۱.۱.۱.۱ از استاندارد جدید حفظ حریم شخصی DNS شامل DNS-over-TLS و DNS-over-HTTPS پشتیبانی می کند که هر دو، قابلیت رمزگذاری مایل آخر را در جهت نگهداری امن از پرس و جو های DNS و بدون هرگونه دستکاری روی رکوردها، ارائه می شود.

 

چگونه یک سرور DNS را سریع تر کنیم؟

موارد زیادی بر روی سرعت یک سرور DNS تاثیر میگذارد. اولین مورد در درجه اول این است که  آیا می تواند با استفاده از کش پاسخ دهد؟ اگر پاسخ مثبت است ، سپس زمان پاسخ، فقط زمان رفت و برگشت برای یک بسته از سیستم کاربر به سمت سرور DNS است.

1.1.1.1-dns-resolver-performance

 

زمانی که یک سرور DNS، نیاز به دریافت یک پاسخ از طرف یک سرور معتبر و اصلی بالاسری دارد، شرایط کمی دشوار می شود. سرور DNS، نیاز به پیروی از سلسله مراتب DNS برای نگاشت یک نام دارد، به این معنی که آن باید با چندین سرور اصلی و معتبر بالاسری صحبت کند که این به صورت یک گراف درختی است که دارای ریشه (Root) و دیگر اجزاء است.

یکی از مشکلات کلود فلر با شبکه بسیار گسترده خود اینست که نسبت حافظه پنهان کش با تعداد Node پیکربندی شده در هر دیتا سنتر، این دو با هم نسبت برعکس دارد. اگر فقط یک نود در یک دیتاسنتر باشد، آن نزدیکترین نود به شما است، اگر شما مجدداً یک کوئری مشابه از آن داشته باشید، مطمئناً پاسخی که برای بار دوم به شما ارسال می شود، توسط Cache آن سرور انجام شده است. به هر حال، با وجود صدها گره و یال در هر کدام از دیتاسنترهای کلود فلر، ممکن است پاسخ دریافتی شما از سرور، یک پاسخ کش نبوده و شما هزینه تاخیر را برای هر درخواست خود بپردازید.

به جای تکیه بر یک کش متمرکز، سرور تبدیل نام DNS، با آدرس ۱.۱.۱.۱ از یک تکنیک جدید به نام کش توزیع شده استفاده می کند که در آینده، بیشتر به آن خواهد پرداخت.

چگونه این دی ان اس سرور را راه اندازی کنیم؟

به آدرس https://1.1.1.1/ مراجعه کنید و به سادگی از آن بهره مند شوید. این آدرس حقیقتا بهترین و پرسرعت ترین DNS می باشد.

البته شما میتوانید با مراجعه به بخش Network Setting سیستم عامل رایانه و یا موبایل خود در تنظیمات DNS این IP را جهت اتصال DNS های خود تعریف کنید

به این منظور در سیستم عامل ویندوز شما با مراجعه به بخش Network And Sharing Center میتوانید شبکه ای که به آن متصل هستید را انتخاب کنید و بر روی IP V4 کلیک کنید و به روش زیر اقدام کنید

مطابق تصویر زیر Use the following DNS Server را انتخاب کنید

و در Preferred DNS Server آدرس ۱.۱.۱.۱ را وارد کنید و در alternate DNS Server نیز ۱.۰.۰.۱ را وارد کنید و ذخیره کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *