آموزشامنیتمقالات

آموزش سرویس کلود فلر

 کلود فلر چیست ؟

کلودفلر (CloudFlare) بهترین ارائه دهنده سرویس CDN در جهان است که با امکانات بسیار زیادی از جمله DDoS Protection و فایروال های قدرتمند، می تواند عملکرد وب سایت شما را بسیار بهبود ببخشد از حمله هکر ها و افراد خرابکار که به دنبال نابود کردن سایت شما هستند جلوگیری کند.ما در این مقاله قصد داریم آموزش سرویس کلود فلر را به شما بدهیم تا برای سایت خود استفاده کنید.

لوگو cloudflareهمه ی اشخاص می‌توانند از امکانات فوق العاده CloudFlare استفاده کنند . این امکانات دارای خدمات رایگانی می باشند که در عرض چند دقیقه می توان آن ها را پیکر بندی کرد که در ادامه به آن میپردازیم:

با راه‌اندازی CloudFlare مدیر سایت name-server و یا DNS های این سرویس را در دامنه خود تنظیم می کند و در نهایت هر درخواستی که به سایت داده شود از فیلتر کلود فلر عبور می‌کند . در نتیجه راه دسترسی روبات‌ها و هکرها به سایت بسته می‌شود. با عبور تمام پهنای باند (ترافیک) سایت از داخل CloudFlare سایت در برابر هر نوع دسترسی مخرب در امان می ماند.

مزایای کلود فلر

از محاسن این سرویس برای سایت هایی است که نگران هستند بازدیدکنندگان‌شان را زمانی که سرور آنها به هر دلیلی قطع و یا از دسترس خارج شد از دست بدهند، این سرویس زمانی که سرور شما قطع شده باشد و سایت بالا نباشد به کمک شما می آید و سایت را همچنان تا زمان اخرین تغییرات نمایش میدهد تا مجدد سرور شما وصل شود.

یکی از دیگر خوبی های این سرویس این است که شما زمانی که میخواهید تغییر dns انجام دهید ممکن است با توجه به مرکز ارائه دهنده دامنه و  یا همان مرکز ثبت دامنه زمان زیادی را تا تغییر dns زمان ببرد و برای عده ای خوشایند نیست ، اما با سرویس Cloudflare شما میتوانید بصورت آنی و بدون نیاز به سپری شدن زمان برای ست شدن DNS ها آنها را تغییر دهید.

همچنین این سیستم از ورود ربات های مخرب و نفوذگر و فعالیت های تهدید آمیز جلوگیری خواهد کرد.

کلودفلر با فیلتر کردن ترافیک ربات‌ها و اسپم‌ها می‌تواند پهنا باند مورد استفاده را به میزان قابل توجهی کاهش بدهد و ترافیک سایت را بهینه سازی  کند تا سرعت بارگذاری (لود) صفحات وبسایت بهتر شود، همچنین از تهدید های امنیتی و مشکلاتی که باعث می شوند منابع سرور و پهنای باند هدر برود، جلوگیری می کند.

کلود فلر از تکنولوژی ای (Anycast) استفاده می‌کند تا کاربر را به نزدیک ترین سرور متصل نماید.

توضیحات بیشتر در: DNS چیست؟

 

 CDN چیست؟

شبکه تحویل محتوا یا همان Content Delivery Network که به اختصار CDN نامیده می‌شود . مجموعه ای از سرورها هستند که به صورت شبکه ای در چندین نقاط جهان مستقتر هستند و به صورت جغرافیایی تقسیم شده اند. با بکارگیری CDN سایت با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر به نزدیک ترین سرور متصل میشود. این سرویس در افزایش سرعت بارگذاری سایت و تحویل داده به کاربر و کاهش پهنای باند در وب‌سایت‌ها و وب سایت‌های جهانی مانند گوگل بسیار تاثیرگذار است.

توضیحات بیشتر را می توانید در مقاله CDN چیست مطالعه کنید.

 

توزیع محتوا cdn

 

دیتاسنتر های کلودفلر

CloudFlare چندین دیتاسنتر مختلف در سراسر جهان دارد.

بر اساس گفته های کلودفلر در حال حاضر در ده نقطه جهان دیتاسنترها وجود دارند . دیتاسنترها عملیات کش کردن فایلها،جلوگیری از حملات و … را انجام می دهند.

لیست دیتاسنتر های کلود فلر در تصویر زیر قابل مشاهده میباشد:

دیتاسنتر های کلود فلر

 

مزایای کلود فلر

فعال بودن دائمی سایت حتی زمانی که سایت از دسترس خارج شده باشد.

کاهش پهنای باند مصرفی سرور.

فشرده کردن کد های سایت و در نهایت سرعت بالاتر.

افزایش امنیت و جلوگیری از حملات DDoS Protection و SQL Injection

ارائه سیستم آنالیز ترافیک جهت مدیریت بهتر بازدید ها.

قابلیت Purge Cache جهت بروزرسانی کش های ذخیره شده.

فعال سازی SSL بر روی دامنه به صورت رایگان.

و…

 

مشکلات کلودفلر

کلود فلر برای بعضی از کاربران ممکن است نامناسب باشد مثل طراحان وب که می‌خواهند تغییرات را بصورت لحظه ای مشاهده کنند.

(البته با فعال سازی حالت Development Mode در منوی Caching می توانید کش کلودفلر را غیرفعال سازید. اینگونه بصورت آنی تغییرات وب سایت را مشاهده میکنید)

فعال سازی گزینه Development Mode

 

قبلا تنها عیب بزرگ کلودفلر، عدم پشتیبانی از پروتکل HTTPS در دامنه های ir بود.

اما هم اکنون به دلیل همکاری با Let’s Encrypt مشکل کلودفلر رفع شده است. شما می توانید از SSL رایگان بر روی دامنه ir نیز بهره ببرید.

البته شما میتوانید با خرید هاست از هاست سان بصورت رایگان SSL را روی سایت خود فعال کنید.

SSL گواهی نامه امنیتی

 

جلوگیری از DDOS 

DDOS در فعلا از خطرناک ترین نوع حملات محسوب می‌شود، بطور کلی مبنای حملات DOS ارسال ترافیک زیاد و درخواست بالا به یک سرور میباشد. به صورتی که آن سرور قادر به پاسخگویی به ان میزان از ترافیک و درخواست را نداشته باشد و نهایتا قطعی سیستم شود.

اگر حملات از چندین مبدا باشد DDoS نامیده می‌شود. حملات DDoS امروزه بسیار فراوان می‌باشند، حملاتی که با ارسال درخواست های زیاد به سمت یک سرور و با تحمیل فشار زیاد به آن سرور را از دسترس خارج میکنند.

اما کلودفلر (CloudFlare) می تواند باعث جلوگیری از حملات DDoS شود.

طبق اظهارات کلودفلر، تاکنون در مقابل قویترین حملات DDoS  تا حدود ۶۰۰ گیگابیت در ثانیه مقابله کرده است و روزانه میلیون ها دیداس را مسدود می‌کند.

همچنین شما می توانید با تنظیم امکان Under Attack این امکان را فراهم سازید تاهمه ترافیک سایت شما توسط کلودفلر فیلتر شود تا از حملات شدید DDoS خلاص شوید. (البته در این حالت باعث میشود تمامی بازدیدکنندگان شما ۵ ثانیه صبر کنند تا به سایت شما منتقل شوند.)

امکان فوق بهتر است فقط در زمان هایی که مورد حمله شدید دیداس قرار گرفته اید فقط فعال شود. اینگونه از هدر رفتن پهنا باند سایت و قطع شدن سرور شما جلوگیری کند. در روزهای عادی این امکان را غیرفعال کنید تا کاربر از لود سایت شما خسته نشود.

under attack

آموزش نصب کلودفلر:

نصب کلود فلر بسیار آسان است و کمتر از ۵ دقیقه زمان میبرد.

مرحله اول: ثبت نام در کلود فلر

با وارد کردن ایمیل و رمز عبور دلخواه خود در کلود فلر ثبت نام کنید.

ثبت نام در کلود فلر

پس از تایید ایمیل و ورود به وب سایت در بخش Add a site نام دامنه را وارد کنید. سپس بر روی دکمه Scan DNS کلیک کنید. لازم نیست که “www” را به دامنه اضافه کنید. برای مثال، اگر وبسایت شما example.com باشد، example.com را بنویسید.

cloudflare

سپس با انتخاب پلن رایگان Free بصورت رایگان Cloudflare را فعال کنید و روی گزینه Continue کلیک کنید.

در مرحله بعد لیست dns های دامنه شما بررسی می شود.

لیست dns رکوردهای دامنه که شامل ساب دامنه ها نیز می شود که آنها را هم برسی و نمایش داده می شود، در ستون  Status  می توانید مشخص کنید که می خواهید چه رکوردهایی cloud  فعال  cloud و یا با کلیک بر روی آیکون ابر dns only آن را غیرفعال کنید. در رکورد های MX کلا cloud فعال نمیشود و ابری نمایش داده نمیشود.

در نهایت گزینه Continue را بزنید. در مرحله بعد DNS های جدید دامنه شما نمایش داده میشود و با مراجعه به مرکز ثبت دامنه خود DNS های دامنه را تغیر دهید. سپس با کلیک بر روی Re-check Nameservers دی ان اس های دامنه شما مجددا برسی میشود درصورتی که تغییر دی ان اس ها با موفقیت انجام شده باشد وضعیت به صورت Active میشود و سایت شما به Cloudflare متصل میشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن