مقالات

برنامه متن باز چیست؟

برنامه اوپن سورس یا متن باز

در دنیای اینترنت بار ها و بار ها با ویژگی “متن باز” بودن برخورد کرده ایم. در این مقاله کوشیده ایم تا مفهوم، اوپن سورس را توضیح دهیم. در مقاله های بعدی مفاهیم، “برنامه آزاد” و “نرم افزار رایگان” را توضیح خواهیم داد.

 

به زبان ساده

به برنامه هایی اوپن سورس گفته میشود که سورس کد ( کد اصلی ) آن ها، در دسترس کاربران قرار داده شود. برای مثال، وردپرس یک سامانه مدیریت محتوای متن باز است. شما میتوانید در کد اصلی برنامه، به هر گونه ای که میخواهید تغییراتی را اعمال کنید. موارد مورد نیازتان را اصلاح و یا اضافه کنید.

ویژگی ها

مسلط بودن : بسیاری از افراد نرم افزار های متن باز را به این خاطر ترجیح میدهند که میتوانند کنترل بیشتری بر نرم افزار داشته باشند.

آموزش : تعداد زیادی از برنامه نویسان با مطالعه کد های یک برنامه اوپن سورس، با دیدگاه کدنویس های دیگر آشنا میشوند و مطالبی را فرا میگیرند.

امنیت : شاید فکر کنید که این نرم افزار امنیت مناسبی ندارند. اما، به این دلیل که برنامه نویسان مختلفی میتوانند کد برنامه را مشاهده و اطلاح کنند، با آپدیت های دوره، امنیت این برنامه ها سریعتر و بهتر، افزایش پیدا میکند.

آیا نرم افزار های متن باز، رایگان هستند ؟

متن باز بودن تعریف اقتصادی خاصی را شامل نمیشود. با این حال تقریبا تمام نرم افزار های اوپن سورس رایگان هستند.

محبوب ترین برنامه های اوپن سورس

متن باز

لینوکس : لینوکس روز به روز مخصوصا در میان برنامه نویسان محبوب تر میشود. حتی کسانی که با مفهوم “اوپن سورس” آشنا نیستند نیز لینوکس را میشناسند.

اندروید : اندروید از لینوکس استفاده میکند و خود نیز اوپن سورس است.

وردپرس : محبوب ترین CMS حال حاضر دنیا نیز اوپن سورس است.

پایتان : نرم افزار (زبان) برنامه نویسی پایتان که روز به روز بیشتر رشد میکند و بسیار قابل فهم نوشته شده، اوپن سورس است.

موزیلا فایرفاکس : تقریبا تمام کاربران اینترنت با این مرورگر دوست داشتنی آشنا هستند. این مرورگر اوپن سورس است.

VLC : نرم افزار دوست داشتنی VLC که برای اجرای فایل های صوتی و تصویری به کار میرود نیز اوپن سورس است.

 

برنامه های متن باز روز به روز افراد بیشتری را به سمت خود می کشانند. در دسترس بودن کلید اصلی موفقیت آن هاست. برنامه نویسان زیادی قادرند تا اشکالات این نرم افزار هارا بدون دخالت هیچ شرکت و فرد خاصی حل کنند. تیم های پشتیبانی گوناگونی برای این نرم افزار ها تشکیل شده اند که روز به روز به بهبود ساختار این دست برنامه ها کمک میکنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن