سیستم مدیریت محتوامقالات

CMS چیست

سامانه مدیریت محتوا

به طور کلی سی ام اس ( مخفف. Content Management System به معنی سیستم مدیریت محتوا )  برنامه ای جهت نشر و مدیریت محتوا است. در حقیقت به جای اینکه بیاییم و تمام قسمت های وب سایت را از ابتدا به صورت کد بنویسیم، به صرفه تر است از ابزاری استفاده کنیم که زمینه را تا حد معقولی برای ما فراهم کرده باشد. CMS ها کلیت وب سایت ما را فراهم میکنند و به ما اجازه میدهند تا در وقت و هزینه صرفه جویی کنیم و بر ظاهر وب سایتمان تمرکز کنیم. البته کاربرد CMS ها به وب سایت محدود نمیشود اما در اینجا به وب سایت ها می پردازیم.

رابط کاربری

 

CMS

رابط کاربری یک سیستم مدیریت محتوا با دیگری کمی متفاوت است. ما اینجا از وردپرس استفاده میکنیم. همانطور که در تصویر مشاهده میکنید. برای مدیریت یک وب سایت باید بر قسمت های گوناگونی نظارت کرد. اگر بخواهیم تمام این بخش ها را از ابتدا کد نویسی کنیم به زمان و هزینه بسیار زیادی نیاز خواهیم داشت. سیستم های مدیریت محتوا، زمینه اصلی کار را برای ما فراهم میکنند تا ما وقتمان را صرف جزئیات و ویژگی های خاص سایت خود بکنیم.

همانطور که در تصویر میبینید به آسانی و با چند کلیک میتوان یک تصویر به متن اضافه کرد و یا آن مطلب را در دسته بندی خاصی قرار داد.

در اینجا افزونه YoasetSEO را نیز مشاهده میکنید که برای بهبود سئو سایت استفاده میشود.

قسمت های اصلی 

CMS ها غالبا از دو جز اصلی تشکیل شده اند:

CMA ( مخفف Content Management Application  به معنی برنامه مدیریت محتوا ) که به شما و کاربران اجازه میدهد در سطوح دسترسی مختلف مطالبی را به وب سایت اضافه و یا حذف نمایید.

CDA ( مخفف Content Delivery Application  به معنی برنامه تحویل محتوا ) بخشی است که اطلاعاتی که شما از طریق CMA نوشتید را دریافت و ذخیره میکند.

برای اینکه سیستم مدیریت محتوا به درستی وظیفه خود را انجام دهد. باید CMA و CDA به درستی کار کنند.

معروف ترین CMS ها

به گزارش گروه “وب سایت-ستاپ” محبوب ترین CMS ها به ترتیب:

وردپرس ( با نزدیک به ۲۷ میلیون وب سایت فعال )

ویکس ( با ۳.۸ میلیون وب سایت فعال )

اسکوار اسپیس ( نزدیک به ۲ میلیون وب سایت فعال )

جوملا ( ۱.۵ میلیون وب سایت فعال )

شاپیفای ( ۱.۴ میلیون وب سایت فعال )

بهترین سیستم مدیریت محتوا کدام است ؟

 

انتخاب یک “بهترین” از بین CMS ها سخت است. هر کدام برتری های خود را دارند. اما نمیتوان سهم بالای وردپرس از بازار CMS ها را نادیده گرفت. قطعا چنین درصد بالایی بدون دلیل نیست. وجود افزونه های متنوع و جذاب، محیط کاربر پسند تر و… وردپرس را برای خیلی ها به یک انتخاب درست تبدیل کرده است.

در آینده به مقایسه CMS های مختلف خواهیم پرداخت.

ساخت وب سایت

اگر به دنبال ساخت وب سایت خودتان هستید باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. انتخاب نام مناسب
  2. انتخاب وب هاستینگ 
  3. نصب و به کار گیری CMS
  4. تولید محتوا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن