آموزشمقالات

فرانت اند و بک اند به چه معنی هستند؟

فرانت اند ها و بک اند ها چه کسانی هستند؟

مفاهیم و اصطلاحات بسیاری در دنیای برنامه نویسی وجود دارد. بعضی از این دست اصطلاحات را آنقدر میشنویم و میبینیم که میخواهیم بیشتر در مورد آن ها بدانیم. امروز قصد داریم توسعه دهندگان بک اند و فرانت اند را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

 

ساختار یک سایت

 

سایت هاست سان را در نظر بگیرید. میتوان این سایت را به دو قسمت “سمت کاربر” و “سمت سرور” تقسیم کرد. برای اینکه این دو مفهوم را بهتر درک کنید. سمت کاربر به عبارت ساده یعنی: قسمتی که کاربر سایت با آن سر و کله میزند. سمت سرور نیز شامل عملیات های پردازش و کنترل سایت میشود. در قسمت “سمت کاربر” بیشتر به جنبه گرافیکی و ظاهر سایت پرداخته میشود. اما در قسمت “سمت سرور” به ساختار و خصوصیات ذاتی سایت میپردازیم. توسعه دهندگان سمت کاربر را “فرانت اند” و توسعه دهندگان سمت سرور را “بک اند” مینامند.

فرانت اند (Front-End)

بک اند و فرانت اند

میدانیم که کلمه “فرانت” به معنی جلو است. یک کاربر با مراجعه به یک وب سایت، با ظاهر سایت رو به رو میشود. میتوانیم ظاهر یک سایت را به ویترین یک فروشگاه تشبیه کنیم. البته شاید این بهترین تشبیه نباشد اما برای درک این موضوع کافی است. شما از محصولات یک مغازه که در ویترین چیده شده اند بازدید میکنید. اما یک کاربر از معاملات و مراودات انبار اطلاعی پیدا نمیکند. پس میتوانیم بگوییم که ظاهر سایت است که در معرض بازدید قرار دارد و نه بخش عقبی ( سرور ) سایت.

فرانت اند ها طراحان و توسعه دهندگانی هستند که ظاهر وب سایت را طراحی میکنند و میسازند.

زبان ها و برنامه های مورد استفاده فرانت اند ها

جاوا اسکریپت

HTML

CSS

بوت استرپ

W3CSS

ES5

HTML

DOM

JSON

XML

jQuery

Angular

React

BackBone.JS

Ember.JS

Redux

StoryBook

GraphQL

Meteor.js

Grunt

Gulp

بک اند (Back-End)

در مثال مغازه که در بالا برایتان آوردیم. یک خریدار به هیچ عنوان از معاملات انبار باخبر نمیشود. در یک سایت نیز به همین گونه است. میتوانیم بک اند ها را کسانی در نظر بگیریم که سنگ بنای یک وب سایت را درست میکنند. تا سنگ بنای وب سایت ساخته نشده باشد نمیتوانیم ظاهر وب سایت را اجرا کنیم. بک اند ها بر روی درست اجرا شدن اعمال سایت و امنیت آن نظارت میکنند و به آن رسیدگی میکنند. این دست از توسعه دهندگان  سرور را مدیریت میکنند

زبان ها و برنامه های مورد استفاده بک اند ها

PHP

Java

ASP

سی ++

Python

Express.js

Node.js

MongoDB

Ruby

REST

SQL

GO

FireBase.com

PaaS

Parse.com

Less

Sass

فول استک

بک اند و فرانت اند

به زبان ساده، فول استک ها کسانی هستند که هم کار های فرانت اند ها را انجام میدهند و هم کار های بک اند هارا. به نوعی این افراد به تنهایی میتوانند یک وب سایت را بسازند. اما این تعریف خیلی ساده ایست و دربر گیرنده تمام خصوصیات فول استک ها نیست. در مقاله دیگری به این دست از توسعه دهندگان خواهیم پرداخت.

در پایان باید بگوییم سایت نیز مانند هر سیستم دیگری، از اجرا مختلفی تشکیل شده که تمام این اجزا باید در نهایت هماهنگی با یکدیگر همکاری کنند. حاصل این همکاری هر چه باشد در ظاهر سایت و تجربه کاربر مشخص خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن