مقالات

شبکه توزیع محتوا CDN

شبکه توزیع محتوا یا CDN چیست؟

در این مقاله قصد داریم توضیح دهیم که CDN چیست، و چرا به استفاده از CDN برای سایت خودتان نیاز دارید.
برای واضح تر شدن بهتر است بگوییم که CDN امکانی است که برای کمک به هاست از آن استفاده می کنید؛ CDN کمک زیادی به افزایش سرعت سایت می کند. CDN جایگزین هاست نمیباشد! اگر CDN داشته باشید باز هم باید هاست تهیه کنید.

Content Delivery Network یا شبکه ی توزیع محتوا به اختصار CDN می باشد، شبکه ای بزرگ از سرور هایی می باشد که در نقاط مختلف دنیا برپا شده و به صورت جغرافیایی پخش شده اند.

سایتها با استفاده از CDN و با توجه به موقعیت کاربران از طریق نزدیک ترین شبکه سرویس دهی میکنند.

شبکه ی توزیع محتوا یا CDN در اصل یک مجموعه از سرور ها در کشور های مختلف جهان است که نسخه ای از وبسایت شما روی این شبکه وجود دارد. زمانی که از این شبکه استفاده کنید، کاربرانی که قصد وارد شدن به وبسایت شما را دارند درخواستشان به نزدیکترین سرور ارسال می شود و صفحه ی وب سایت شما در سریع ترین زمان برای آنها لود میشود.

اگر شخصی مثلا تلگرام را بخواهد بارگذاری کند به نزدیکترین CDN آن (مثلا در دبی) متصل میشود و سریعتر اطلاعات ارسال میشود.

بدون CDN همه کاربران به یک سرور مراجعه می کنند. اگر سایت شما ترافیک بالایی داشته باشد نتیجه آن افت سرعت شدید سایت و یا قطعی سایت میشود.

CDN به جای یک سرور چندین سرور برای شما فراهم می کند. همچنین این سرور ها در سراسر جهان گستره هستند. زمانی که از CDN استفاده می کنید محتوای ثابت سایت کش میشود و در تمامی این سرورها ذخیره می شود.

محتوای ثابت از جمله تصاویر، فایل های CSS که مربوط به قالب سایت هستند، جاوا اسکریپت ها، فلش و غیره هستند.

مزایا CDN چیست و به چه دلیل باید از شبکه توزیع محتوا استفاده کنیم؟

  • سرعت لود سایت با استفاده از شبکه ی توزیع محتوا بسیار زیاد افزایش می یابد، که باعث بالا رفتن سئوی سایت و افزایش رتبه در گوگل و یاهو می شود.
  • امنیت سایت با استفاده از شبکه ی توزیع محتوا افزایش پیدا میکند. شبکه های توزیع محتوا از Firewall بسیار قوی برخوردارند تا سریعا حمله هایی که به سایت شما می شود را نابود میکنند. انها اجازه نمی دهند به سایت شما هیچ گونه آسیبی برسد.
  • یکی از دیگر مزایا این است که اگر سرور سایت شما قطع شود سایت شما همچنان صفحات ثابت آن بالا میمانند و از دسترس خارج نمیشوند. این کمک بسیار بالایی جهت جلوگیری از دست دادن کاربران و همچنین از دست رفتن سئو سایت را جلوی آن را میگیرد.

دیگر مزایا CDN

  • جلوگیری از کرش کردن

CDN  به جای اینکه تمام ترافیک سایت را روی سرور بر روی سرور اصلی لود کند، آن را بین چندین سرور تقسیم کنیم و از قطعی سرور جلوگیری میکند.

  • بهبود SEO

گوگل صراحتا اعلام کرده که سایت های سریعتر رتبه بهتری در موتور های جستجو دارند.

ما برای سایت هاست سان از Coudflare استفاده می کنیم که واقعا عالی است.

  • همچنین نصب CDN بسیار آسان میباشد.

 

آموزش ثبت نام Cloudflare

برای اینکه بصورت رایگان CDN داشته باشید تعدادی از سرویس دهنده‌ها و شرکت‌های مختلف مانند   CloudFlare هستند که cdn رایگان را ارائه می دهند، و پیشنهاد ما استفاده از CloudFlare می باشد.

برای استفاده از CloudFlare بصورت رایگان، می توانید از راهنمایی جامع زیر بهره ببرید.

https://blog.hostsun.ir/cloudflare

خرید CDN

همچنین شما می توانید از شرکت های دیگر و یا پلن های پیشرفته کلود فلر را برای شبکه های توزیع محتوا تهیه کنید. هاست سان به شما قابلیت خرید و ارائه خدمات از CloudFlare و دیگر شرکت ها را می دهد.

شما میتوانید با ارسال تیکت و یا تماس با واحد فروش هاست سان این خدمات را از ما دریافت کنید.

شماره تماس ما ۰۲۱۲۸۴۲۱۱۰۲ و ۰۳۱۳۳۳۹۱۷۶۵ میباشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *