مقالات

اینترانت چیست و چه کاربردی دارد ؟

اینترانت

اینترانت. بار ها و بارها این اسم را شنیده ایم و گاها افرادی را دیده ایم که از این اسم، مفهوم منفی برداشت کرده اند. درون نت در کنار اینترنت هر روزه در حال کار است و در موارد بسیاری در زندگی ما نقش ایفا میکند. شاید بتوان شناخته شده ترین استفاده اینترانت را، در بانک ها دانست. در این مقاله به ساده ترین زبان ممکن و به دور از اصطلاحات پیچیده، به بیان معنی و کاربرد درون نت میپردازیم، با ما همراه باشید.

اینترانت چیست ؟

اینترانت

بیایید تصور کنیم که شما در محل کارتان چندین کامپیوتر دارید که به یکدیگر متصل شده اند. شما میتوانید فایل هایی را تنها در میان دیگر سیستم های، آن شبکه کوچک به اشتراک بگذارید. همکارانتان دیگر کاربران این شبکه کوچک هستند و هر فایلی که به اشتراک بگذارید، برای آن ها قابل رویت است. افراد خارج از محل کارتان به هیچ وجه به شبکه شما دسترسی ندارد و نمیتوانند این شبکه را هک کنند و یا وارد آن شوند. در گذشته، اکثر گیم نت ها از شبکه اینترانت برای متصل کردن سیستم هایشان به یکدیگر استفاده میکردند.

اینترانت یا درون نت، به نوعی نسخه کوچکتر و محدود شده اینترنت است. کاربران درون نت اغلب کارمندان و کاربران یک سازمان خاص هستند. در این سازمان ها به علت حیاتی بودن اطلاعات و منابع، این اطلاعات تنها میان کاربران و کارمندان سازمان به اشتراک گذاشته میشوند. بانک ها برای حفظ امنیتشان از اینترانت مخصوص به خودشان استفاده میکنند.

کاربرد اینترانت چیست ؟

  • اعلام اخبار سازمانی: سازمان های بزرگ، اخبار درون سازمانیشان را محرمانه نگه میدارند و در دسترس عموم قرار نمیدهند. برای حفظ امنیت اطلاعات، این داده ها از طریق شبکه ویژه و محدود شده ای، به اشتراک کاربران ویژه گذاشته میشوند.
  • ایجاد راه ارتباطی برای کاربران: امروزه افراد از طریق رسانه های اجتماعی و… میتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اما کارمندان و کاربران یک سازمان بزرگ باید در هر لحظه که بخواهند در نهایت ایمنی با یکدیگر صحبت کنند. اینترانت در این مورد بسیار به سازمان ها کمک میکند.

به طور کلی اینترانت مانند بی سیم های پلیس می ماند. سریعا و به آسانی برای کاربران سازمان در دسترس است و میتوانند از آن استفاده های سازمانی داشته باشند. اغلب IP خاصی برای هریک از کاربران اینترانت مشخص میشود تا اشخاص دیگر نتوانند وارد شبکه شوند.   شبکه hivebrite از معروف ترین شبکه های اینترانت است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *