آموزشمقالات

ویروس و آثار آن بر کامپیوتر و موبایل

چگونه از شر ویروس کامپیوتر خلاص شویم

شاید به خودتان بگویید، ویروس خاصی من را تهدید نمیکند، چرا که من فقط کمی به صورت آنلاین بازی میکنم و کمی هم اخبار و رسانه های اجتماعی را دنبال میکنم. اما همین فعالیت های به ظاهر ساده شمارا در میان اکثر کاربران خانگی اینترنت قرار میدهند. هکر ها و اسکمر ها نیز همواره در تلاش بوده اند تا کاربران خانگی را مورد هدف قرار دهند.

علائم ویروسی بودن سیستم چیست؟

ویروس

۱.کاهش سرعت

یکی از دلایل کند شدن کامپیوتر و یا هر دستگاه دیگری مثل گوشی تلفن همراه، ویروسی شدن آن است.  اگر حافظه شما پر نشده و دستگاه شما به کندی روشن میشود و کارهایش را به آهستگی و با اشتباهات فراوان انجام میدهد، پس به احتمال زیاد دستگاه شما ویروسی شده.

۲. پاپ آپ

باز شدن پنجره های تبلیغاتی و پیام های تبلیغاتی پی در پی، نشان از آلوده شدن دستگاه شما هستند. البته برنامه های رایگان زیادی در محیط برنامه به نمایش آگهی های تبلیغاتی می پردازند. اما اگر در هر قسمت از منو دستگاهتان، به این پاپ آپ ها برخورد میکنید، احتمالا دستگاهتان ویروسی شده.

۳.  عدم دسترسی

اگر دیگر به داده ها و اطلاعاتتان دسترسی ندارید، شما به یک بدافزار آلوده شده اید که در مقابل دریافت پول، اطلاعتتان را آزاد میکند.

۴. تغییر یافتن صفحه اصلی مرورگر

اگر صفحه اصلی مرورگرتان یک سایت ناشناخته است که شما هرگز آن را ندیده اید، به احتمال زیاد دستگاهتان به ویروس آلوده شده و باید سریعا در جهت رفع مشکل اقدام کنید.

۵. برنامه های ناشناس

ویروس

گاه پیش می آید که برنامه ای را نصب کنیم و بعدا به کل فراموش کنیم که چنین برنامه ای را نصب کرده ایم. اما گاهی نیز ویروس ها برنامه هایی را روی دستگاه های ما نصب میکنند و از دستگاه ما سوء استفاده میکنند.

۶.ارسال پیام های نامربوط

برخی از بدافزار ها، پس از آلوده کردن سیستم شما، از ایمیل و سایر اکانت های شما برای پخش کردن ویروس استفاده میکنند. به این صورت که فیلم و یا لینکی را برای دوستان شما ارسال میکنند و از آن ها میخواهند تا لینک را باز کنند.

۷. مصرف شدن سرعتر شارژ باطری

اگر باطری دستگاهتان بسیار سریع تر از قبل تمام میشود به احتمال زیاد بد افزار هایی در حال استفاده از سخت افزار دستگاه شما هستند.

مقابله با ویروس ها

در بسیاری از موارد نمیشود اقدام موثری در جهت نابودن کردن ویروس انجام داد و مهمترین اقدام پیشگیری است. شما باید از منابع معتبر برنامه ها و اخبارتان را دریافت کنید. نباید وارد وب سایت ها و برنامه های مشکوک شوید، امروزه افزونه ها و برنامه های امنیتی زیادی برای شناسایی وب سایت های غیر امن توسعه یافته اند.

بهتر است همیشه نرم افزار ها و مخصوصا نرم افزار های امنیتی دستگاهتان را به روز کنید و هیچگاه آن هارا غیر فعال نکنید. ایمیل ها و پیام های ناشناس را باز نکنید. از حریم شخصیتان به دقت مراقبت کنید و فریب تبلیغات غلط را نخورید. همیشه قبل از وارد وارد کرد اطلاعات و دانلود برنامه، از اعتبار سایت اعتماد حاصل فرمایید.

ویروس ها میتوانند مشکلات فراوانی برای شما و دستگاهتان درست کنند. هکر ها با انگیزه های مختلف هر روزه در حال ساخت و توسعه بدافزار های مخرب تری هستند پس لازم است با افزایش سطح اطلاعات، در جهت مقابله با بد افزار ها اقدام کنید. یادتان باشد که هیچ سیستمی غیر قابل هک نیست.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *