آموزشمقالات

حفظ حریم شخصی در اینترنت

چگونه از اطلاعاتمان در اینترنت محافظت کنیم

اینترنت مانند هر ابزار دیگری، در کنار استفاده های بسیار خوبش، میتواند به روش های مختلف برای ما مشکلاتی را ایجاد کند. یکی از رایج ترین تهدید های اینترنتی، تهدید علیه حریم شخصی من و شماست. اطلاعت شخصی شما شاید به نظر آنچنان نیز حائز اهمیت نباشند. اما به هیچ وجه اینطور نیست، اطلاعات شما برای بسیاری از شرکت ها مانند شرکت های تبلیغاتی اهمیت فراوان دارد. این دست از شرکات ها اطلاعات شمارا خریداری میکنند و انواع استفاده هارا از آن میکنند.

حریم شخصی چیست ؟

وقتی بیمار میشود، دکتر موظف است بیماری شمارا بین خودش و شما نگه دارد و آن را فاش نسازد. چه حسی خواهید داشت اگر دکترتان تمام اطلاعات بیماری شمارا با عکس و اسم شما بر روی وب سایتش منتشر کند. در چنین موردی، دکتر مذکور، حریم شخصی را نقض کرده.

در محیط اینترنت نیز شما حریم شخصی خودتان را دارید. تا زمانی که با عواقب نقض حریم شخصیتان رو به رو نشوید، اهمیت آن برایتان فاش نمیشود. در حفظ اطلاعاتتان همیشه کوشا باشید. اطلاعات شما تنها نام کاربری و رمز عبورتان نیست. خیلی چیز هایی دیگر مانند آی پی و… نیز شامل تعریف حریم شخصی شما میشوند.

حریم شخصی شامل چه مواردی است ؟

اطلاعات شخصی شما مانند: تاریخ تولد، شماره کارت، آدرس محل سکونت و محل کار، کد ملی، شماره شناسایی و فعالیتتان در بستر اینترنت است. البته این موارد خیلی کلی هستند.

هر گاه که یک اپلیکیشن جدید دانلود میکنید و یا وارد یک سایت جدید میشوید در معرض سرقت اطلاعاتتان قرار میگیرد.

با اطلاعات من چه کار هایی میتوانند بکنند.

شاید جالب باشد که بدانید شرکت های بزرگ بسیاری تنها در زمینه فروش اطلاعات شما فعالیت میکنند. چنین شرکت هایی دلال های اطلاعات (Data Brokers) نامیده میشوند و صد در صد قانونی هستند. این شرکت ها ادعا میکنند که اطلاعات کاربران اینترنت را تنها برای مقاصد تبلیغاتی و امنیتی به فروش میرسانند. اما چه کسانی متیواند این ادعا را اثبات کند؟ بهتر است خودمان را درگیر پیچیدگی های غیر ضروری نکنیم و تنها به حفاظت از اطلاعاتمان بسنده کنیم.

قدم هایی در جهت حفاظت از اطلاعاتمان

حریم شخصی

از پسوردتان مراقبت کنید

۱. پسورد های مناسب با کارکتر ها مناسب انتخاب کنید ۲. از تایید دو مرحله ای استفاده کنید. ۳.پسورد هایتان را روی برگه های یک دفترچه یادداشت کنید و به هیچ عنوان پسوردهایتان را روی کامپیوتر و اینترنت ذخیره نکنید.

افزایش اطلاعات

شما باید بخش هایی مثل کوکی های مرورگر خود را به صورت کامل بشناسید و تنظیماتشان را متناسب با میل خودتان تغییر دهید.

رد پای دیجیتال

هر کاری که در محیط اینترنت  انجام دهید درست مانند ردپایی از شما به جا خواهند ماند. پس مراقب باشید که کجا، چکار میکنید.

ایمنی مناسب

یک نرم افزار آنتی ویروس و یا ضد بد افزار روی هر کدام از دستگاه هایتان نصب کنید. تنظیمات فایر والتان را جدی بگیرید. حفظ امنیت دستگاه، اولین خط حفاظت از حریم شخصی شماست.

آپدیت باشید

آخرین نسخه از نرم افزار ها و سیستم عامل ها را داشته باشید. چرا که حفره های امنیتی در ورژن های جدید پوشش داده میشوند.

مراقب باشید

حریم شخصی

از وای فای ها و بلوتوث های همگانی استفاده نکنید. مراقب صفحات فیشینگ و سرقت اطلاعات باشید. تنها از منابع معتبر اخبار را دنبال کنید و تنها از سایت های معتبر خرید کنید. برنامه ها و اپلیکیشن هایتان را از مارکت و استور اصلی دانلود کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن