آموزشمقالات

کوکی چیست ؟

اگر هر روز در محیط وب جست و جو میکنید، حتما و به خصوص در وب سایت های خارجی بسیار با این عبارت رو به رو خواهید شد، که آیا اجازه دسترسی به کوکی هایتان را میدهید ؟ در صورت عدم موافقت با چنین شرایطی بسیاری از وب سایت ها از ورود شما جلوگیری میکنند. اما واقعا کوکی چیست و چه اهمیتی برای وب سایت ها دارد. آیا یک خطر امنیتی برای کاربران است ؟ با ما همراه باشید.

کلیت

کوکی

تا به حال بار ها گزینه “من را به خاطر سپار” را در سایت ها دیده اید. و یا تنظیماتی مثل حالت شب را روی یک سایت اعمال کرده اید. دفعه بعد که به سایت سر بزنید. باز هم وب سایت در حالتی قرار دارد که شما قبلا آن را تنظیم کرده اید. همچنین شما در صورت تیک زدن گزینه “من را به خاطر سپار” به صورت خودکار وارد حساب کاربریتان خواهید شد. کوکی ها بسته های اطلاعاتی هستند که روی سیستم خود شما ذخیره شده اند و نه روی وب سایت.

استفاده

کوکی ها اکثرا یوزر نیم و پسورد شما را ذخیره میکنند. برخی وب سایت ها علاوه بر نام کاربری و رمز عبور شما، اطلاعات دیگری را نیز از شما دریافت میکنند. برای مثال وب سایت از این طریق متوجه میشود که چه بخش هایی برای شما جذاب تر بوده اند و شما از چه طریق به این بخش ها وارد شده اید.

امنیت

کوکی

وب سایت های شناخته شده کوکی های شمارا رمز گذاری میکنند تا از آن ها سوء استفاده نشود. اما بعضی از وب سایت ها از اطلاعات شما برای رصد فعالیت شما استفاده میکنند. این وب سایت ها علایق شمارا به دقت فرا میگیرند و بعد ها فهرستی کامل از موضوعات مورد علاقه شما ذخیره میکنند. در نهایت این فهرست به شرکت های تبلیغاتی فروخته میشوند. این روز ها آنتی ویروس و نرم افزار های امنیتی، چنین کوکی هایی را شناسایی و وب سایت را مسدود میکنند. به یاد داشته باشید که کوکی ها نمیتوانند ویروسی به کامپیوتر شما منتقل کنند.

مشاهده کوکی ها

شما میتوانید کوکی هایتان را از بخش تنظیمات مرورگرتان پیدا کنید. برای مثال برای مرورگر کروم در بخش امنیت یا Privacy شما میتوانید کوکی هارا مشاهده کنید. همچنین آیکون کوچک کنار URL سایت که به شکل یک قفل است نیز از کوکی های در حال استفاده به شما اطلاع میدهد. هر مرورگر در وب سایت اصلی اش به شکل جامع به موضوع کوکی ها پرداخته است.

 

در نهایت همشیه توصیه میکنیم که به دقت به بخش امنیت مرورگرتان نگاه کنید. جزئیات را بخوانید و تنظیماتش را مطابق با میلتان تغییر دهید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن