مقالات

پس از هک شد ایمیل چه باید کرد؟

مقابله با هک شدن ایمیل

اسکمر ها و کلاهبرداران اینترنتی، از اصلی ترین گروه هایی هستند که به دنبال هک کردن ایمیل شما هستند. این هکر ها به یک آدرس ایمیل قابل اطمینان نیاز دارند تا بتوانند افراد را فریب دهند. برای مثال تصور کنید شما یک مدیرعامل موفق هستید و یک هکر کنترل ایمیل شمارا بدست آورده. هکر میتواند بد افزار هایش را با عنوان فایل دستور العمل برای تمام کارکنان شما ارسال کند و همه را آلوده کند. به هر دلیل که ایمیل شما هک شده باشد باید چند نکته را به خاطر بسپارید.

از کجا بفهمیم هک شده ایم ؟

همیشه هکر دسترسی شما را مسدود نمیکند. در موارد بسیاری، هکر در صلح آمیز ترین حالت ممکن در کنار شما از ایمیلتان استفاده میکند. تنها زمانی متوجه هک شدن ایمیلتان میشوید که به بخش “ایمیل های فرستاده شده” یا “Sent” دقت کنید. در موارد بعدی به ناگاه ایمیل های نامربوط دریافت خواهید کرد. در مواردی هکر تنها به جمع آوری اطلاعات شما میپردازد تا به موقع مبلغی را در جهت فاش نساختن اصرارتان، از شما دریافت کند. در هر صورت شما باید رمز عبور ایمیلتان را هر چند ماه یکبار تغییر دهید و از رمز های پیچیده استفاده کنید. از تایید دو مرحله ای استفاده کنید و آدرس ایمیلتان را همه جا وارد نکنید.

اقدامات پس از هک شدن ایمیل

ایمیل

۱. تغییر اطلاعات امنیتی

اگر هکر دسترسی شمارا به ایمیلتان مسدود کرده و قسمت “فراموشی رمز عبور” یا “Forgot Password” برایتان کاری از پیش نبرده، تنها راه مراجعه به بخش پشتیبانی ارائه دهنده سرویس ایمیلتان است. شما باید مدارکی را برای پشتیبانی ارسال کنید تا بتوانند هویت شمارا تایید کنند. مواردی مانند تاریخ تولدی که برای ایمیلتان ثبت کرده اید و …

پس از بدست آوردن کنترل ایمیلتان، باید سریعا پسورد ایمیلتان را تغییر دهید. هر چه پسوردتان پیچیده تر باشد بهتر است. در مرحله بعدی سوال امنیتی ایمیلتان را به طور کامل تغییر دهید. برای مثال اگر قبلا سوال امنیتی شما، نام اولین حیوان خانگیتان بوده، بهتر است سوال دیگری نظیر اسم اولین دوستتان را انتخاب کنید.

تایید دو مرحله ای را فعال کنید و اگر قبلا تایید دو مرحله ای فعال بوده و باز هم شما هک شده اید، از امنیت تلفن همراهتان اطمینان حاصل کنید.

۲. به تمام مخابطانتان اطلاع دهید

طی یک ایمیل به تمام مخاطبان و کاربرانتان که در لیست مخاطبین ایمیلتان قرار گرفته اند از هک شدن ایمیلتان بگویید. از آن ها بخواهید رمز عبور ایمیل هایشان را تغییر دهند و در صورتی که از طرف شما ایمیلی برایشان ارسال شده بوده، ایمیل را حذف کنند و در صورتی که قبلا آن را باز کرده اند با برنامه های امنیتی سیستمشان را اسکن کنند.

۳. تنظیمات ایمیلتان را چک کنید

ایمیل

در موارد بسیاری هکر برای استفاده مجدد از ایمیلتان، تنظیمات ایمیل شمارا تغییر میدهد تا ایمنی آن را ضعیف کند. تمام تنظیمات را به دقت بررسی کنید.

۴. دلیل هک شدنتان را پیدا کنید

آیا اخیرا در وب سایتی عضو شده اید؟ آیا از یک سایت مشکوک بازدید کرده اید؟ آیا یک برنامه جدید دانلود کرده اید؟آیا اخیرا از وای فای های عمومی استفاده کرده اید؟ بفهمید که چرا هک شده اید و چه چیزی باعث هک شدنتان شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن