آموزشدامنه

نکات مهم در انتخاب نام دامنه

ثبت دامنه مناسب نکاتی دارد که بی‌توجهی به آن‌ها می‌تواند به هویت آنلاین شما ضربه بزند. انتخاب نام دامنه مناسب برای وب سایت یکی از مهمترین مراحل در راه اندازی کسب و کار اینترنتی است. زیرا نام دامنه (Domain Name) همانند لوگو و برند یک شرکت است . و اولین چیزی که نظر مخاطب شما را جلب می کند عنوان برندتان و نام دامنه وب سایت تان است. نام دامنه همچنین می تواند سایت شما را در موتور های جستجو محبوب تر کند و توجه ربات ها را به سایت شما جلب نماید.

این قضیه به اندازه ای مهم است که در آینده می تواند کمک شایانی به برندسازی شما کند . پس باید اولین قدم را درست برداریم و نام مناسبی برای آدرس وب سایت مان انتخاب کنیم.

در این مقاله ­چند نکته ی ساده ولی کاربردی برای انتخاب بهترین نام دامنه ی سایت به شما آموزش داده خواهد شد، بعد از مطالعه این مقاله می توانید جهت ثبت دامنه وب سایتتان بزرگترین قدم ها را بردارید.

قبل از هرچیز بایدبگویم که برای انتخاب نام دامنه وب سایت تان احساسی عمل نکنید.

از نام دامنه ای برای سایتتان استفاده نکنید که چند وقت بعد دلتان را بزند و بخواهید آن را عوض کنید.

نام دامنه وب سایتتان بخشی از هویت کسب و کارتان است و به این سادگی ها نمی توانید آن را عوض کنید.

به قول معروف نام دامنه وب سایت تان کت و شلوارتان نیست که هر وقت بخواهید عوضش کنید!

پس در انتخاب نام دامنه خود دقت کنید و به نکاتی که در ادامه قصد دارم در موردشان صحبت کنم توجه کنید.

۱- نام دامنه باید مرتبط به کسب و کارتان باشد

در انتخاب نام دامنه خود حتما به این نکته دقت کنید که مرتبط به کسب و کارتان باشد. اگر نام دامنه وب سایتتان مرتبط با نام شرکت یا حوزه کاری شما نباشد ممکن است در برندسازی مشکل ساز شود.نام دامنه می بایست مرتبط با نام شرکت بوده و گویای نوع فعالیت شرکت باشد.

این کار باعث می شود مخاطبانتان آدرس وب سایت شما را به خاطر بسپارند و به این ترتیب به برندسازی هم کمک می شود.

به عنوان مثال اگر در زمینه طراحی سایت کار می کنید بهتر است از کلمه web در نام دامنه خود استفاده کنید. یا اگر کلینیک زیبایی دارید بهتر است از نام clinic در دامنه خود استفاده کنید.و از ثبت دامین های عمومی نظیر cars.ir اجتناب کنید.

۲- نام دامنه خود از کلمه کلیدی تان استفاده کنید

دامنه هایی که از کلمات کلیدی در نام آن ها استفاده شده است مرتبه ی بالاتری در فهرست موتور های جستجو خواهند یافت. استفاده از کلمه کلیدی در نام دامنه همیشه هم مهم نخواهد بود. اما یکی از فاکتورهای مهم در سئو است. برای مثال دامنه ی usedcarshop.com بهتر از دامنه ی carshop.com در قوانین سئو می باشد.در واقع با استفاده از کلمه کلیدی اصلی تان در نام دامنه ،گوگل راحت تر می تواند حوزه کاری شما را تشخیص دهد. اما همانطور هم که گفتم خیلی مهم نیست!

البته این مورد هم مشابه به مورد قبلی است. اگر سعی کنید انتخاب نام دامنه خود را مرتبط با حوزه کاری تان انجام دهید احتمال اینکه از کلمه کلیدی اصلی هم استفاده کنید بالا می رود .

۳- از نام های فارسی در نام دامنه به هیچ وجه استفاده نکنید

حتما سایت هایی را دیده اید که از نام های فارسی برای انتخاب دامنه خود استفاده می کنند . سایت هایی مثل “com.تورایران گردی_گردشگری.www “

این سایت ها اکثرا به این امیدبا این نوع دامنه ها راه اندازی می شوند.که با استفاده از فاکتور مهم وجود کلمه کلیدی در نام دامنه می توانند رتبه خوبی در گوگل بگیرند .

همه این سایت ها به هیچ وجه قابل اطمینان نیستند. پس هرگز از نام فارسی در نام دامنه خود استفاده نکنید.

۴- نام دامنه کوتاه باشد ولی مخفف نه!

 در انتخاب نام دامنه دقت نمایید که هرچه ساده تر و کوتاهتر باشد، امکان یادآوری آن توسط اشخاص و شرکت ها بیشتر است. حداکثر ۱۰ کاراکتر مناسب است. دقت داشته باشید که نام دامنه هر چقدر بلندتر باشد احتمال بروز اشتباه تایپی هم بیشتر می شود.

از نام های مخفف هم به هیچ وجه استفاده نکنید. استفاده از نام های مخفف هم فقط در بعضی از شرایط خاص جایز است. استفاده از نام های مخفف در صورتی که معنادار و قابل تلفظ باشدایرادی ندارد.

۵- نام دامنه ی منحصر به فرد انتخاب کنید

یافتن یک نام دامنه ی منحصر به فرد از گفتن آن نیز آسان تر می باشد. ممکن است نام هایی که به آن ها فکر می کنید قبلا توسط سایر کسب و کار ها ثبت شده باشند ولی با کمی جستجو قادر خواهید بود نام دامنه های ساده و منحصر به فردی را بیابید.سعی نکنید از اسم برندهای دیگر با پسوند دیگر استفاده کنید این بدترین کار ممکن است.به عنوان مثال برندی با پسوند .ir وجود دارد و شما پسوند .com آن را بگیرید. این کار به هیچ وجه توصیه نمی شود. در زمان ثبت یک دامنه ، به این نکته توجه داشته باشید که یک نام دامنه باید به نحوی باشد که مطابق با قوانین کپی رایت و آژانس حقوق قانونی کشور شما باشد.

۶- از خط تیره در نام دامنه خود استفاده نکنید

استفاده از خط تیره باعث دو بخشی شدن نام دامنه وب سایتتان می شود. همین احتمال اشتباهات تایپی در نام دامنه شما را افزایش می دهد. همینطور به خاطر سپردن آن در ذهن مخاطب هم سخت می شود.

۷- از پسوند مناسب برای ثبت دامنه استفاده کنید.

بهتر است پسوند های مناسب نوع فعالیت شرکت برای سایت انتخاب نمایید. بطور مثال برخی از پسوندها و کاربرد آنها در ادامه آمده است:

– Co : مناسب برای ارگان ها و شرکتها و تجارتها

– info : سایتهای خبری و اطلاع رسانی

– net : سایتهای فنی و زیرساختهای اینترنت

– org : مناسب برای سازمانهای غیرتجاری و غیرانتفاعی

– biz : مناسب برای سایتهای تجارت الکترونیکی

– me : مناسب برای وبلاگ، رزومه و یا سایتهای شخصی

پسوند دامنه روی سئو سایت تاثیر گذار است؟

به طور کلی خیر! هیچ آزمایشی روی پسوند دامین ها صورت نگرفته که به تنهایی تاثیر دامنه روی سئو را تایید کند. ولی خیلی از متخصصین سئو می گویند مثلا اگر مخاطبانتان ایرانی هستند و کسب و کارتان برای ایرانی هاست بهتر است از پسوند .ir و همچنین هاست ایران استفاده کنید. که در این صورت چون دسترسی ایرانی ها به سایت شما سریع تر می شود مختصرا می تواند به بهبود سئو شما کمک کند.

پسوندهای مختلف را بخرید تا از برندتان محافظت کنید.

استفاده از چند پسوند علاوه بر اینکه کسب و کار شما را مطمئن تر و قابل اعتمادتر در نظر کاربران می نماید، از سوءاستفاده سایرین نیز می کاهد. بسیاری از رقبا ممکن است درصدد ربودن محبوبیت شرکت شما برآمده و لذا از پسوندهای دیگر دامنه شما استفاده کنند.

بطور مثال شما دامنه hostsun.ir را دارید اما دامنه hostsun.com به نام شخص یا شرکت دیگری ولی با حوزه فعالیت مشابه شرکت شما باشد.

در صورتی که وسع مالی خوبی دارید، بهتر است نسبت به ثبت دامنه های مشابه نیز اقدام نمایید. این مورد باعث می شود در صورت تایپ اشتباه دامنه بازهم سایت شما ارجاع داده شود.

دقت داشته باشید حتما دامنه خود را در شرکت های خدمات ثبت‌کننده‌های معتبر و به نام خودتان و یا شرکت ثبت کنید.
قوانین پسوند دامین ها:

پسوند های مختلف دامنه ، قوانین خاص خود را دارند. هنگام ثبت دامنه توجه به قوانین آن ها بسیار مهم می باشد برخی از پسوند ها نیاز به مدارک خاص داشته و یا نیاز به شرایط ویژه ای دارد که در زیر مهمترین آن ها آورده شده اند:

قوانین دامین های بین الملل نظیر com،org، netو… :

حداقل طول دامین ۳ حرف و حداکثر ۶۳ حرف می باشد.
تنها استفاده از حروف و ارقام و خط تیره (-) مجاز می باشد.
نام دامنه نمی‌تواند با یک خط تیره شروع ویا خاتمه یابد.
نام دامنه‌ها به حروف بزرگ و کوچک حساسیت ندارند و عموماً با حروف کوچک نوشته می‌شوند.
هم‌چنین لزومی ندارد نام دامنه به حروف لاتین باشد.


قوانین ثبت دامین 
ir:

حداقل طول دامین ۳ حرف و حداکثر ۶۳ حرف می باشد.
تنها استفاده از حروف و ارقام و نشانه (-) مجاز می باشد.
در صورت تمایل به ثبت نام دامین ها با مفهوم مذهبی مجوز کتبی وزارت ارشاد مورد نیاز است .
ثبت دامین هایی که تداعی کننده فعالیت های غیرقانونی و اعمال مغایر با قوانین به کلی ممنوع می باشد.
ثبت دامین با نام پسوند های عمومی مانند aero, arpa, biz, com, coop, edu, gov, info, int, mil, museum, name, net, org ,pro ممنوع می باشد.
ثبت دامین با نام های مرتبط با اینترنت ممنوع می باشد.
ثبت دامین با نامهای ایران، اسامی استانها، شهرستان ها و شهرها و کد آنها ممنوع می باشد.
ثبت دامین با اسامی ملی مانند نام مشاهیر، اماکن عمومی و وقایع ملی تنها با مجوز وزارت ارشاد مجاز می باشد.
ارائه آدرس دقیق پستی و کد پستی ۱۰ رقمی جهت ثبت دامین الزامی می باشد.


قوانین ثبت دامین 
.co.ir:

کلیه قوانین مندرج در بخش دامین ir. صادق می باشد این دامین مخصوص شرکتهای تجاری ثبت شده بوده و ارائه کپی روزنامه رسمی شرکت الزامی می باشد.


قوانین ثبت دامین 
.net.ir:

کلیه قوانین مندرج در بخش دامین ir. صادق می باشد این دامین مخصوص شرکتهای ارائه دهنده خدمات شبکه و ISP ها بوده و ارائه کپی مجوز ISP الزامی می باشد.


قوانین ثبت دامین 
.org.ir:

کلیه قوانین مندرج در بخش دامین ir. صادق می باشد این دامین مخصوص شرکتهای غیر انتفاعی، انجمن های علمی، موسسات بین المللی ثبت شده و … بوده و ارائه کپی روزنامه رسمی موسسه الزامی می باشد.


قوانین ثبت دامین 
.ac.ir:

کلیه قوانین مندرج در بخش دامین ir. صادق می باشد این دامین مخصوص موسسات آموزش عالی دارای مجوز وزارت علوم، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و ارائه کپی مجوز مذکور الزامی می باشد.


قوانین ثبت دامین 
.sch.ir:

کلیه قوانین مندرج در بخش دامین ir. صادق می باشد این دامین مخصوص مدارس، موسسات آموزشی دارای مجوز وزارت آموزش و پرورش بوده و ارائه کپی مجوز مذکور و درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.


قوانین ثبت دامین 
.gov.ir:

کلیه قوانین مندرج در بخش دامین ir. صادق می باشد این دامین مخصوص بخش های اجرایی موسسات و وزارتخانه های جمهوری اسلامی بوده و ارائه درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.


قوانین ثبت دامین 
.id.ir:

کلیه قوانین مندرج در بخش دامین ir. صادق می باشد این دامین مخصوص اشخاص حقیقی تابع کشور ایران بوده و ارائه تصویر شناسنامه متقاضی الزامی می باشد.

سخن پایانی

نکاتی که در این مقاله برای انتخاب نام دامنه عنوان کردم قطعا مهم هستند و به شما هم توصیه می کنم برای انتخاب نام دامنه وب سایتان حتما از آن ها پیروی کنید.در صورتی که قصد ثبت دامنه دارید بروی ثبت دامنه کلیک کنید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن