آموزش

هاست چیست؟

هاست چیست؟

هاست فضائی است برای نگهداری اطلاعات یک وبسایت از جمله تصاویر، کدها ، متن ها و تمام داده های یک وبسایت در هاست نگهداری میشود.

هاست یک سرور کامپیوتری میباشد که همیشه روشن است و متصل به اینترنت است و کاربران از طریق اینترنت به این سرور متصل میشوند و به بخشی از داده این سرور دسترسی پیدا میکنند که به آن هاست گفته میشود. هاست نیز دارای فضای مشخص هارد ، رم ، CPU میباشد.

حالا که فهمیدید هاست چیست باید برای تهیه آن از یک شرکت هاستینگ مانند هاست سان آن را تهیه کنید.

آیا سیستم شخصی من میتواند یک هاست باشد؟

از نظر فنی بله میتواند اما یک سیستمی که هاست میشود باید همیشه روشن باشد و همیشه به اینترنت وصل باشد و دارای منابع پردازشی مناسبی باشد که برای یک سایت شخصی یا شرکتی این کار مناسب نیست چرا که هزینه نگهداری و تعمیرات بالایی خواهد داشت. در نتیجه بهترین راه دریافت یک هاست با قیمت مناسب از شرکت هاستینگ میباشد.

انواع هاست چیست؟

حالا که فهمیدیم هاست چیست باید با انواع آن آشنا شویم.

هاست اشتراکی

این نوع هاست یک سرور اختصاصی با منابع رم و هارد و CPU بسیار بالا بصورت اشتراکی از چندین وب سایت بصورت همزمان نگهداری میکند. ممکن است تعداد سایت هایی که بر روی یک سرور اشتراکی باشند تعداد زیادی باشند.

با این حال هزینه مقرون بصرفه دارند و شما به میزان منابع مورد نیازتان هزینه پرداخت میکنید.

سرور نیمه اختصاصی ( سرور مجازی )

زمانی که وب سایت شما میزان درخواست بالایی را دریافت میکند که دیگر هاست اشتراکی پاسخگوی میزان درخواست هاست شما نباشد گزینه بعدی سرور مجازی میباشد. این سرور ها با منابع رم و هارد اختصاصی هستند. ولی CPU و پورت شبکه بصورت اشتراکی استفاده میشود.

درواقع یک سرور اختصاصی با برنامه vmware – kvm منابع خود را بخشبندی میکند و منابع اختصاصی به شما میدهد. در این حالت منابع بیشتری نسبت به هاست اشتراکی در اختیار دارید.

سرور اختصاصی

در سرور های اختصاصی (هاست اختصاصی) شما یک سرور کاملا اختصاصی و شخصی از دیتاسنتر اجاره میکنید که تمامی منابع بصورت شخصی برای شما میباشد. پورت اینترنت ، ram – cpu- hard همه بصورت اختصاصی برای شما میباشند. در این حالت شما بیشترین سرعت دسترسی به اطلاعات هاست شما در اختیارتان قرار گرفته میشود. این نوع هاست هزینه بالاتری نسبت به موارد قبلی دارد و برای وبسایت های بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد.

هاست لینوکس

معمولا هاست ها با دو سیستم عامل در دسترس کاربران قرار میگیرد. یکی از انها لینوکس است. هاست لینوکس از زبان php پشتیبانی میکند. هزینه ارزانتری دارد. امنیت بسیار بالایی دارد و همچنین سرعت بالایی نیز دارد.

هاست ویندوز

هاست ویندوز یکی دیگر از انواع هاست میباشد و معمولا با سیستم plesk ارائه میشود. این هاست برای افرادی که با زبان ASP برنامه نویسی میکنند مناسب میباشد.

هاست وردپرس

هاست وردپرس یکی از انواع هاست لینوکس است که با قدرت و تنظیمات خاصی جهت میزبانی سایت های وردپرسی میباشد.در حالت کلی وردپرس در هاست های لینوکس و ویندوز قابل میزبانی میباشد، اما باتوجه به اینکه وردپرس مصرف بالاتری از رم و CPU دارد این هاست مناسب وردپرس میباشد.

هاست اروپا

دیتاسنتر های اروپایی مانند Hetzner و OVH ارائه دهنده سرور های اختصاصی در اروپا میباشند. هاست هایی که از این دیتاسنتر ها ارائه میشود معمولا در جهان سرعت لود بالایی دارند و در گوگل ایندکس خوبی میشوند.

هاست ایران

همانطور که میدانید در ایران نیز دیتاسنتر های زیادی داریم. به هاستی که مرکز داده (دیتاسنتر) آن در ایران باشد هاست ایران گفته میشود. از مزایای هاست ایران این است که سرعت لود بالاتری در ایران به کاربران میدهد و اگر روزی اینترنت ایران قطع شود این هاست ها در دسترس خواهند بود.

البته با راهکار هایی میتوان هاست های اروپا را نیز در زمان قطعی اینترنت در دسترس نگهداشت و استفاده کرد.

از کجا هاست خوب بگیریم؟

در نهایت به این میرسیم که یک هاست خوب از کجا تهیه کنیم؟

ویژگی های یک هاستینگ خوب این است که اولا کیفیت هاست های آن بسیار خوب و اپتایم و زمان لود بسیار عالی ای داشته باشد. به عبارتی قطعی نداشته باشد و سریع سایت لود شود.

نکته مهم دیگر پشتیبانی فنی بالا داشته باشد.

خیلی از کاربران از هاستینگ های خود بخاطر پشتیبانی ضعیفی که دارند گله مند هستند، پس باید یک هاستینگی انتخاب شود که تیم فنی قوی و با تجربه ای داشته باشد.

هزینه نیز بسیار در انتخاب هاست مهم است. پس از کیفیت و پشتیبانی مبحث هزینه پیش می آید. یک هاستینگ خوب علاوه بر پشتیبانی و کیفیت باید هزینه های مقرون به صرفه ای داشته باشد که کاربران هزینه معقولی بابت سرویس پرداخت کنند.

شما میتوانید شرکت هاست سان را با تجربه ای مناسب و با کیفیت بالای سرور ها با هزینه ای مناسب به عنوان میزبان سایت های خود انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *