آموزشمقالات

IP چیست و چه کاربردی دارد؟

IP چیست؟

IP (آی پی) یا همان IP address مخفف Internet Protocol address (آدرس های پروتکل اینترنت ) میباشد. یکسری اعداد با الگوریتم خاصی میباشد و به هر دستگاهی که به شبکه اینترنت و یا شبکه داخلی میخواهد وصل شود IP داده میشود. IP در واقع یک شناسه معرفی سیستم است که به صورت یکتا برای هر سیستم تعریف میشود. برای برقراری یک ارتباط تحت شبکه استفاده میشود و با آن دستگاه های مختلف از هم تشخیص داده می شوند.کاربرد IP برای اتصال سیستم ها به شبکه میباشد.

نسخه های مختلف IP

آدرس های پروتکل IP از دو نسخه ۴ (IPv4) و نسخه ۶ (IPv6) ایجاد می شوند که نسخه ۴ روش اول و متداول برای اختصاص IP است و به دلیل محدودیت تعداد IP در آن نسخه جدید تحت عنوان نسخه ۶ معرفی شد که به آنها میپردازیم.

برای تبدیل ip به نام نیز از dns استفاده میشود.

IP نسخه ۴

در ابتدای اغاز اینترنت از IP Version 4 که از اعدادی بر مبنای ۳۲ بیت برای ایجاد شماره های IP استفاده شد. به آن آدرس های اینترنتی نسخه ۴ (IPv4 یا Internet Protocol version 4) می گویند. این ورژن که درحال استفاده است از ترکیب اعداد بر مبنای ۳۲ بیت استفاده میشود. از طرف دیگر در این نسخه تعداد ۱۸ میلیون آدرس برای شبکه های خصوصی (Private Networks) و تعداد ۱۶,۷۷۷,۲۱۶ آی پی آدرس، برای ۱۷۲.۱۶.۰.۰ الی ۱۷۲.۳۱.۲۵۵.۲۵۵ تعداد ۱,۰۴۸,۵۷۶ آی پی آدرس و سری ۱۹۲.۱۶۸.۰.۰ الی ۱۹۲.۱۶۸.۲۵۵.۲۵۵ تعداد ۶۵,۵۳۶ آی پی آدرس رزرو شده که غیر قابل استفاده برای کاربران است در نظر گرفته شده است.  ۲۷۰ میلیون آدرس نیز برای کامپیوترهای میزبان شبکه (Multicast) در نظر گرفته شده است.

ساختار IP نسخه ۴

از لحاظ ساختاری به ۴ بخش تقسیم میشود که با نقطه از هم جدا میشود. در هر بخش از ۰ تا ۲۵۵ نیز قرار داده میشود.هر بخش از ۸ بیت تشکیل میشود که جمعا ۳۲ بیت میشود. نمونه IP میتوان ۱۹۲.۱۶۸.۱۳.۱۵۴ اشاره کرد.
IP به ۴ گروه تقسیم میشود:
A: از ۰ تا ۱۲۶ که بخش اول NET ID و ۳ بخش دیگر HOST ID میباشد
B : از ۱۲۸ الی ۱۹۱ میباشد که بخش اول و دوم NET ID و دو بخش دیگر HOST ID تشکیل میدهد.
C : از ۱۹۲ الی ۲۲۳ تشکیل شده که سه بخش اول را NET ID و بخش آخر را HOST ID تشکیل میدهد.
کلاس D نیز ۲۲۴ الی ۲۳۹ میباشد که برای کار های خاص استفاده میشود و MULTICAST میباشد.
کلاس E نیز از ۲۴۰ الی ۲۵۵ میباشد که بصورت ازمایشی و در آزمایشگاه های IP مورد استفاده قرار میگیرد.
شما زمانی که از یک ایپی کلاس C استفاده میکنید و بصورت CALASS FULL استفاده میکنید یعنی ساختار ایپی را رعایت کرده اید میتوانید تا سقف ۲۵۵ سیستم را شبکه کنید. استفاده از CLASS FULL به این حالت استفاده میشود که شما subnet mask آن شبکه را بصورت اصلی استفاده کنید. یعنی در کلاس c از ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۰ استفاده کنید در غیر اینصورت بصورت class less استفاده کرده اید.

ردیابی IP

اما شاید این سوال به ذهنمان برسد که کشور و موقعیت کاربر را چگونه از شماره آی پی آن پیدا میکنند؟ پاسخ این است که اطلاعات هر IP در نسخه ۴ از دو بخش اصلی تشکیل میشود. بخش اول شبکه یا سرور است و بخش دیگر مربوط به دستگاهی هست که به شبکه متصل شده، به طور مثال سه قسمت اول یک IP نسخه ۴ معمولا نشانگر ISP است که به ما سرویس اینترنت ارائه می دهد و عدد آخر نشانگر شماره وسیله ای است که وصل شده ایم. البته به این صورت که با توجه به همان کلاس های IP که اشاره شد هر ISP یک رنج IP را به صورت CLASS FULL یا CLASS LESS از شرکت ICANN اجاره کرده است و زمانی که WHOIS ایپی گرفته میشود مشخصات اجاره کننده IP نمایش داده میشود.
لازم به ذکر است که برای عموم افراد معمولا تنها موقعیت و اطلاعات ISP کاربر قابل تشخیص است. ولی برای ارگان های دولتی و امنیتی با مجوز قانونی آدرس کامل کاربر و شماره خط و اطلاعات دستگاه متصل شده (موبایل لپتاپ و…) برای نهاد مربوطه قابل نمایش و ردیابی میباشد. حتی اگر شما بصورت DHCP به سیستم وصل شوید و از DEDICATED IP استفاده نکنید با توجه به زمان اتصال شما به آن ایپی قابل شناسایی خواهد بود که در آن زمان ایپی مورد نظر به دستگاه شما متصل بوده است. اما DHCP چیست ؟ DHCP به حالتی گفته میشود که سیستم به صورت خودکار و اتوماتیک از شبکه ایپی دریافت میکند و نیاز نیست شما بصورت دستی تنظیمات اتصال IP را انجام دهید.

IP نسخه ۶

در ابتدای تشکیل شبکه اینترنت تعداد ۴.۳ میلیارد آی پی آدرس رقمی بود که کسی گمان نمی کرد روزی به انتهای ظرفیت خود برسد .باتوجه به گسترش استفاده از اینترنت به مرور زمان  با گسترش فعالیت های اینترنتی الزام اتصال دستگاه های مختلف به شبکه افزایش یافت که هر کدام نیازمند ایپی خاص خود بودند. از طرفی خرید تعداد زیادی از IP ها توسط اشخاص و شرکت های مختلف و بلا استفاده ماندن آنها دلیل شد که تحقیقات بر روی نسل جدیدی از آدرس های اینترنتی شروع شود. پس از تحقیقات آزمایشی نسخه ۵ برای اجرایی سازی نسخه ۶ برای استفاده اینترنت ارائه شد که مسئله محدودیت آیپی ۳۲ بیتی را رفع کرد و ۱۲۸ بیت در نظر گرفته شده است که رقم بسیار زیادی را در بر میگیرد یعنی تعداد سیصد هزار کوانتینیارد ( ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ) ادرس ip ارائه میشود!

با ارائه این سرویس از سال ۲۰۱۲ سازگاری دستگاها با این نسخه ip در حال توسعه میباشد که البته چالش های خود را دارد.
نمونه ایپی ورژن ۶ به این حالت است:
۳fae:1530:4545:3:200:f8ff:fe21:57ff - 21AA:D3:0:2F3B:2AA:FF:FE28:9C5A - E3D7:0000:0000:0000:51F4:9BC8:C0A8:6420
در نسخه ۶ از بخش های ۱۶ بیتی تشکیل شده است. در مجموع ۱۲۸ بیت را تشکیل میدهد و بر پایه هگزا دسیمال میباشد.

آیا انتقال به آی پی نسخه ۶ تاثیری هم بر کاربران دارد؟

شاید این سوال برایتان پیش آمده که ایا انتقال تاثیری برای امور روزانه استفاده اینترنت دارد؟ آیا باید کار خاصی انجام دهیم؟

با توجه به اینکه DHCP را توضیح دادیم همانطور که گفته شد ادرس IP بصورت خودکار از ISP گرفته میشود و شما به عنوان کاربر عادی نیاز به تنظیمات و کار خاصی برای اتصال به IP V6 نخواهید داشت.
شما با خرید هاست نیاز به خرید IP اختصاصی نیستید و بصورت اشتراکی و رایگان از یک ip استفاده میکنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن