مقالات

سرقت هویت یعنی چه ؟

سرقت هویت اینترنتی چیست ؟

تعداد زیاد افرادی که در مورد حریم خصوصیشان در محیط اینترنت جدی نیستند، فکر میکنند که اطلاعاتشان برای کسی ارزشی ندارد. این افراد آزادانه و بدون در نظر گرفتن اصول ایمنی اینترنت، به هر وب سایتی وارد میشوند و هر چیزی را دانلود میکنند. در این مقاله میخواهیم این افراد و طرز فکرشان را به چالش بکشیم و در مورد مسئله سرقت هویت کمی توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

سرقت هویت چیست ؟

سرقت هویت یا Identity theft اصطلاح کلی برای خطاب قرار دادن مجموعه ای از اعمال غیرقانونی استفاده از اطلاعات اشخاص دیگر است. هکر ها اطلاعات اشخاص را بصورت کامل جمع آوری میکنند و به روش های مختلف از آن سوء استفاده میکنند. برای مثال هکر اطلاعات یک فرد عادی را جمع آوری میکند و وقتی که میخواهد به داده های یک شرکت بزرگ نفوذ کند از اطلاعات آن شخص استفاده میکند تا خطرات و پیامد های قانونی را متوجه شخص قربانی کند. پس اگر در مورد حفاظت از اطلاعاتتان کوشا نباشید، احتمالا روزی به مشکل بر خواهید خورد.

چگونه سرقت اطلاعات رخ میدهد ؟

 سرقت

اطلاعات افراد در سامانه های مختلفی ذخیره شده است. برای مثال در ایران اطلاعات اصلی هر شخص مانند نام و نام خانوادگی و کد ملی در سامانه ثبت احوال ثبت شده است. همچنین دیتابیس شرکت هایی مثل همراه اول و ایرانسل پراست از اطلاعات شخصی کاربرانشان. حال اگر هکر ها به این دیتابیس ها دسترسی پیدا کنند، به اطلاعات ده ها میلیون ایرانی دسترسی پیدا کرده اند و میتواند هر کاری با این اطلاعات انجام دهند.

علاوه بر مورد بالا، هکر ها با استفاده از حیله هایی مانند: ساخت وای فای عمومی، وارد کردن بد افزار به دستگاه قربانی، فیشینگ و … میتواند اطلاعات افراد را به سادگی سرقت کند.

برای مثال اگر شما از جمله افرادی هستید که مشتاقانه از وای فای های عمومی استفاده میکنند. باید بدانید که هکر ها در این مدل شبکه ها بسیار فعال هستند و در حال رصد اطلاعات شما و ارسال بد افزار به سیستم شما هستند. همچنین اگر بدون توجه و درک اصول فیشینگ، بی محابا اطلاعاتتان را در هر سایتی وارد میکند، به احتمال زیادی اطلاعاتتان بار ها مورد استفاده هکر ها قرار گرفته اند. قبلا به صورت جداگانه به مفهوم فیشینگ پرداخته ایم و توصیه میکنیم آن مقاله را بخوانید.

علاوه بر موارد بالا، دزد های تلفن همراه و یا حتی مغازه های تعمیراتی نامعتبر میتوانند از اطلاعات و فایل های شما سوء استفاده کنند.

چگونه از هویتتان سوء استفاده میکنند؟

در موارد بسیاری هکر میتواند از اطلاعات شما سوء استفاده کند از جمله:

  • خرید اقلام غیر مجاز و ذکر مشخصات شما به عنوان خریدار یا فروشنده.
  • ارسال پیام های تهدید آمیز با استفاده از اطلاعات شما.
  • استفاده از موقعیت شغلی شما برای فریب افراد دیگر.
  • فرار مالیاتی.

پیشگیری

اعمال زیادی باید در جهت مقابله با سرقت اطلاعات انجام شود. اما شاید همه این اعمال در یک جمله خلاصه شوند: مراقب باشید. به کارگیری پسورد مناسب با کارکتر های مختلف جهت قفل کردن گوشی همراه و دستگاه های هوشمند و مراقبت از ایمیلتان، اولین راه است. همیشه یک آنتی ویروس مناسب روی سیستمتان نصب داشته باشید و نرم افزار های سیستم و مخصوصا سیتستم عامل را به روز رسانی کنید. از وای فای عمومی استفاده نکنید و تنها از سایت های معتبر بازدید کنید. تنها از اپ استور و گوگل پلی، برنامه های مورد نیازتان را دریافت کنید. به هیچ عنوان اطلاعتتان را در اختیار افراد دیگر قرار ندهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن