آموزش

جوملا چیست ؟

Joomla

جوملا از آن اصطلاح هاییست که بار ها در محیط اینترنت شنیده ایم و از جمله جذاب ترین کلماتی ایست که موقع ساختن سایت به گوشتان خواهد خورد. در مقاله امروز قصد داریم به زبان ساده، این اصطلاح عجیب و غریب را برای شما تعریف کنیم. با ما همراه باشید.

تعریف کلی

جوملا یک سامانه مدیریت محتوای اوپن سورس است که به زبان PHP نوشته شده.چنانچه قصد راه اندازی یک وب سایت را دارید برای مدیریت آن وب سایت شما به یک CMS نیاز خواهید داشت و جوملا از برترین CMS هاست. نصب آسان و قابلیت های جالبش توانسته تا سهم مناسبی از بازار سیستم های مدیریت محتوا را به آن اختصاص دهد. در حقیقت جوملا پس از وردپرس و دروپال، سومین سامانه مدیریت محتوا محبوب دنیاست.

ویژگی ها

جوملا

افزونه ها : این برنامه، بیش از ۸۰۰۰ افزونه برای دانلود از قسمت افزونه هایش دارد و علاوه بر آن شما میتوانید از منابع دیگر، افزونه های بیشتری دریافت کنید.

متن باز : جوملا متن باز است و در نهایت این به معنی به روز بودن و داشتن کاربران زیاد است.

چند زبانه : پشتیبانی از بیش از ۷۵ زبان دنیا از جمله فارسی.

رایگان : مثل خیلی برنامه های اوپن سورس دیگر، رایگان است.

منعطف : قابلیت ساخت، وب سایت، وبلاگ، انجمن و فروشگاه را دارد.

ریسپانسیو : وب سایت های مبتنی بر جوملا بر روی کامپیوتر، تبلت، گوشی و … به صورت کامل در دسترس هستند.

نقاط ضعف

جوملا برنامه خوب و نسبتا کاملی است. اما وقتی آن را در مقام مقایسه با چیزی مثل وردپرس قرار دهیم، معایب آزار دهنده اش مشخص خواهند شد، از جمله:

نیاز به دانش خاص : برخلاف آنچه که قبلا در مورد وردپرس گفتیم، یاد گرفتن جوملا کمی دشوار است. یک کاربر ساده نیاز خواهد داشت تا کمی کد نویسی یاد بگیرد. حتی کاربران پیشرفته تر نیز باید کمی آموزش ببینند تا بتوانند با بخش های مختلف آن کار کنند.

پشتیبانی نامناسب : همچنان جوملا از توسعه دهندگان زیادی برخوردار نیست و در بسیاری از موارد شما به مشکل برخواهید خورد.

منابع بیشتری نیاز دارد : اگر وب سایت شما صفحات و بخش های زیادی دارد، جوملا به منابع سخت افزاری زیادی برای اجرا سایت شما نیاز خواهد داشت.

رایگان نیست ! : بر خلاف ماهیت رایگانش، بسیاری از پلاگین های خوب را باید خرید.

مشکلات قدیمی سئو : در ورژن های قدیمی تر برای سئو مشکلات زیادی وجود داشت، هر چند که در ورژن های جدید اوضاع بهتر شده است.

 

در آینده به مقایسه محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا خواهیم پرداخت. اما برای به پایان رساندن این مطلب این جمله کافیست ” جوملا دیگر محبوب ترین نیست”.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن